מקומונט חיפה והקריות

איך מתחלקת ירושה בישראל?

עזבונו של אדם כולל את כל הרכוש והנכסים שלו וכן קנייניו החומריים והרוחניים. כמו כן, הוא כולל את כל הזכויות והחובות שלו. לאחר מותו של האדם, הנכסים הללו עוברים לידי היורשים ומוטביו במספר צורות חלוקה אפשריות. במאמר הבא תתבצע סקירה אודות דרכי חלוקת הירושה, שלבי חלוקת ירושה ועוד.

כיצד מחלקים ירושה על פי דין?

השאלה איך מתחלקת ירושה? היא שאלה שעולה בכל מקרה שבו אדם הולך לעולמו ומותיר עיזבון אחריו. חלוקת ירושה על פי דין היא למעשה חלוקת העיזבון של האדם בין היורשים החוקיים שלו, במידה והמנוח לא הותיר אחריו צוואה המורה כיצד לחלק את הרכוש שלו או במקרים שבהם הוא הותיר צוואה אך היא נפסלת. חוק הירושה קובע כי כאשר מדובר על קרוביו של האדם על פי חוק הירושה, מדובר על קרבת דם. חוק זה מאפשר גם לאנשים שנולדו לאחר מות המצווה לרשת את חלקם ולבד שנולדו תוך 300 ימים מיום הפטירה של המצווה. במידה ולא קיימים יורשים, הנכסים של המנוח מועברים לאפוטרופוס הכללי והוא שומר עליהם למשך מספר שנים. במידה ולאחר כמה שנים לא התייצבו יורשים, העיזבון יועבר לקופת המדינה. חלוקת ירושה ללא צוואה לא פעם מהווה הליך בירוקרטי סבוך ולכן, מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין מקצועי ומנוסה שיגיש את הבקשה הרלוונטית לחלוקת הירושה.

ירושה על פי דין תחולק קודם כל לצאצאים ולבן הזוג. אם אין צאצאים ובן זוג, הירושה תעבור להורים ואם אין הורים אז היא תעבור לאחים של המנוח. כדי לסדר את ענייני הירושה על פי דין במידה ולא הותרה צוואה, היורשים החוקיים נדרשים להגיש בקשה לצו ירושה לרשם לענייני ירושה. כאשר הוא מקבל את הבקשה הוא מפרסם זאת בעיתונות כדי לוודא שאין יורשים אחרים המביעים התנגדות ואם אין שום התנגדות, הוא יוציא צו ירושה לחלוקת הירושה באופן חוקי בין היורשים.

איך מתחלקת ירושה על פי צוואה?

אם אתם תוהים איך מתחלקת ירושה על פי צוואה, הרי שחלוקת הירושה בשיטה זאת איננה נושאת בתוכה שיטת חלוקה משל עצמה, אלא היא מעניקה תוקף וסמכות חוקית למסמך צוואה אשר מכתב על ידי המנוח טרם מותו. החלוקה המדוברת שואבת את כוחה מעיקרון חופש הציווי אשר מעניק סמכות כמעט בלתי מוגבלות לציווי של האדם והחירות שלו לפעול בנכסיו כפי שהוא רואה לנכון. כמובן שגם לחירות המדוברת יש הגבלות שונות ולעיתים בית המשפט יאלץ לפסול צוואה או למנוע מהיורשים לקיימה, אולם, אם הצוואה נערכה בצורה חוקית על פי הדין, הרי שבית המשפט יעשה הכל כדי לממש את רצונו של המנוח.

לרוב, המנוח יותיר אחריו צוואה שתצמצם כמה שניתן את האפשרות למריבות על רכושו, אך יחד עם זאת, לא פעם כאשר ישנם יורשים שמרגישים מקופחים, הם יבחרו להגיש התנגדות לצוואה. יחד עם זאת, לרוב התנגדויות לצוואה לא מתקבלות, אלא אם הוכח שהצוואה לא נכתבה באמת בהתאם לרצון האמיתי של המנוח או שהיא לא חוקית באופן כלשהו. את ההתנגדות לצוואה יש להגיש לרשם לענייני ירושה אשר מעביר את הטיפול בעניין לבית הדין לענייני משפחה. כדי שההתנגדות תוגש בצורה הטובה ביותר כדי שהסיכוי לקבלת ההתנגדות יהיה גבוה יותר, כדאי להגיש את הבקשה ולהתנהל בעניין הזה באמצעות עורך דין מקצועי בתחום ירושות וצוואות.

כאמור, אם אין יורשים, הירושה תעבור לאפוטרופוס הכללי אשר ישמור אותה כמה שנים כדי לבדוק האם יש אדם כלשהו שמוגדר כיורש על פי דין, שיבוא וידרוש את הירושה. אם לא מגיע אדם כזה בפרק הזמן הנקבע, הירושה תעבור למדינה.

**הנכתב לעיל מהווה מידע כללי בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.