מקומונט חיפה והקריות

אפילו יו”כ לא עזר: נתוני זיום האוויר של חיפה והסביבה נותרו גבוהים

זיהום אוויר במפרץ. צילום: Pixabay

הנתונים של רוב התחנות לניטור איכות אוויר התחבורתיות הפזורות ברחבי הארץ הצביעו על ירידה בזיהום האוויר הנגרם מתחמוצות חנקן במהלך החג • השיפור באיכות האוויר בתחנות אלה ביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר בערים הגדולות • בשל השריפה שהתחוללה במתחם התעשייה מילגד באזור עכו החל מערב יום כיפור ועד צאתו, בשילוב עם תנאים מטאורולוגיים מסוימים, הובילו לכך שברוב תחנות הניטור בחיפה, נרשמה עלייה בריכוזי תחמוצות החנקן ביום כיפור

השנה, לאור הידוק המגבלות בשל התפשטות נגיף קורונה, חל סגר כבר בערב יום כיפור. עם כניסת החג ירדו ריכוזי תחמוצות החנקן – המהווים סמן לזיהום אוויר מכלי-רכב – ברוב התחנות התחבורתיות בחיפה, בגוש דן ובירושלים. ריכוזי השיא של תחמוצות החנקן ביום כיפור בתחנות התחבורתיות בערים הגדולות עמדו על ערכים שבין 15.4 ל- 84.2 חלקים לביליון (חל”ב) – ערכים נמוכים מאוד ביחס לערך הסביבה החצי-שעתי העומד על 500 חל”ב.

השיפור המשמעותי באיכות האוויר בימי הסגר וביום הכיפורים מדגים את ההשפעה של התחבורה כמקור העיקרי לזיהום האוויר במרכזי הערים הגדולות. לשם השוואה, בערב יום כיפור (או ערב הסגר) בשעות הבוקר, הגיעו ריכוזי השיא ברחוב העצמאות בחיפה תחתית עד ל-63.5 חל”ב כאשר ביום כיפור הריכוז המרבי שנמדד היה 54.9 חל”ב; במרכז ירושלים נרשמו ריכוזי שיא של עד 70.7 חל”ב בערב יום כיפור, ו-34.8 חל”ב ביום כיפור; ובמרכז ת”א ירדו ריכוזי השיא מ-34.9 חל”ב בערב יום כיפור ל-15.4 חל”ב ביום כיפור. גם ריכוזי הבנזן, שמקורם בתחבורה, ירדו בתחנת בר אילן בירושלים מ-0.37 חל”ב ל-0.24 חל”ב ובמרכז תל אביב מ-0.21 חל”ב ל-0.20 חל”ב.

נציין, כי תחנות הכוח עובדות ביום כיפור בעומס נמוך מעט מהרגיל, והתעשייה הגדולה בישראל עובדת כרגיל – ולכן בתחנות הסמוכות לתעשייה (כמו למשל בקריית חיים מערבית שבחיפה או באזור התעשייה הצפוני של אשדוד) לא ניכרות השפעות מהותיות בירידת זיהום האוויר בחלק מהמזהמים.

כמו בכל יום כיפור, הירידה חלה רק בתחמוצות חנקן ובמזהמי אוויר הנפלטים מתחבורה. עבור חלקיקים העוברים בדרכי הנשימה, שחלקם ממקור טבעי וגם במזהמים שניוניים, אין בהכרח ירידה ביום הכיפורים.

תחמוצות החנקן גורמות לסימפטומים שונים של מחלות בדרכי הנשימה ולהקטנת עמידות הגוף בפני חיידקים ונגיפים. חשיפה לריכוזים גבוהים מאד של חנקן דו-חמצני, המזהם המזיק לבריאות בתוך תחמוצות החנקן, עלולה לגרום להגברה של תגובות דלקתיות במערכת הנשימה של אנשים בריאים, בקרב חולי מחלת נשימה כרונית COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease)  וכן בקרב חולי אסתמה ומעלה את תדירות הסימפטומים הנשימתיים (התקפים).

לדברי השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל יש קשר מובהק בין זיהום האוויר לתקופת הקורונה. “דווקא בתקופת הקורונה ובימים שאנחנו מכונסים עם משפחותינו, חשוב שנזכור כי מוטלת עלינו האחריות לשמירה על הסביבה. לאחר משבר הקורונה, יהיה עלינו לאמץ הרגלים חדשים כדי למנוע את זיהום האוויר, כמו עבודה מרחוק ומניעת שימוש ברכבים מזהמים. חשיפה לזיהום אוויר גורמת לתחלואה ולתמותה, ובכוונתי לרכז מאמצים לטובת שיפור איכות האוויר בישראל”.

 

נתוני יום כיפור:

ריכוזי תחמוצות החנקן מרביים בערב יום כיפור ובמהלך יום כיפור

(בצהוב – תחנות תחבורתיות) (ערך סביבה חצי-שעתי – 500 חל”ב)

אזור אזור/תחנת ניטור שיא ריכוזי תחמוצות חנקן חצי-שעתיים

בערב יום הכיפורים (חל”ב)

שיא ריכוזי תחמוצות חנקן  חצי- שעתיים ביום הכיפורים (חל”ב)
 

 

 

 

 

 

חיפה והקריות

עצמאות חיפה 63.5 54.9
הדר/הרצל – בלפור 49.2 56.6
נשר 24.1 54.6
ק.ביאליק-עופרים/שכונת דרום 48.1 64.2
אחוזה תחבורתית 54.2 30.3
ק.מוצקין בגין/נווה גנים 20.7 57.5
קריית חיים-רגבים/מערבית 48.9 54.5
חיפה-איגוד 20.4 64.1
נ.שאנן 24.1 53.6
ק. שפרינצק 27.8 50.6
חוגים 37.2 57.7
איינשטיין 19.7 41.3
ק. בנימין 33.6 58.1
ק. אתא 24.4 68.2

 

כל הנתונים זמינים לציבור בזמן אמת בכל עת באתר: www.svivaaqm.net ובאפליקציה “אוויר בסביבה” של המשרד להגנת הסביבה.