מקומונט חיפה והקריות

דברים שלא ידעתם על חוק נתוני האשראי

חקירה כלכלית

חוק נתוני האשראי התשע”ו 2016 נועד להסדיר את מערכת נתוני האשראי ופתיחתו. מערכת נתוני האשראי מנוהלת על ידי בנק ישראל, החוק למעשה מגדיר את המידע הפיננסי שגופים אוספים על לקוחותיהם ואת דרכי הפצת אותו מידע. עם הסדרת חוק נתוני אשראי אותם גופים פיננסיים כפופים לחוקים הקובעים כיצד הם יכולים לאסוף, לנהל ולהשתמש בנתוני האשראי שברשותם.

מטרת חוק נתוני האשראי בישראל

החוק מטפל במידע הפיננסי של אזרחי המדינה, הוא עוסק בשימוש בנתוני האשראי ובהגנה על פרטיות הציבור בכל הנוגע למידע הפיננסי שלו. הוא נועד לשמור על פרטיות אך גם להגן על אנשים מפני פעולות בלתי חוקיות ובשימוש לא ראוי בנתונים האישיים והפיננסיים שלהם. על פי החוק, נתוני האשראי כוללים מידע אישי ופיננסי, הוא כולל נתונים על היסטוריית האשראי של אנשים, נתונים על חובותיהם, נתונים על הלוואות שלקחו ועוד.

החוק מגביר את האחריות והמחויבות של מפעילי האשראי לשמור על פרטיות הציבור ולאסור פעולות לא חוקיות ביחס לנתוני האשראי. עבירות והפרות של החוק עשויים להוביל לענישה משפטית וגם לתביעות פיצויים מצד האדם שנפגע מאותה הפרה. למעשה חוק נתוני האשראי נועד לספק לאזרחים תחושת אמינות, פרטיות ואבטחה בכל הנוגע לנתוניהם הפיננסיים.

מהו מאגר נתוני האשראי?

מאגר נתוני האשראי בישראל הוא מאגר חדש יחסית שמספק את תמונת המצב הפיננסית לכל אדם מתוך ריכוז נתוניו מרוב הגופים הפיננסיים בארץ. המאגר הוקם לאחר שהרשויות הבינו שלבנקים ישנה אפשרות לשלוט על תחום האשראי ברגע שיש להם מידע מהימן ומקיף על לקוחותיהם. המידע שניתן לבנקים במסגרת המאגר מאפשר לבנקים לנתח סיכונים שונים וכיום הנתונים פתוחים בפני נותני האשראי השונים במשק.

היו כמה מטרות מאחורי הקמת המאגר במסגרת חוק נתוני האשראי והאחת היא הגברת התחרות בתחום האשראי, תחרות שהטיבה עם הלקוחות. כמו כן, המטרות הנוספות היו להרחיב את הנגישות לאשראי לציבור, לצמצם את ההפליה בין אנשים שונים ולהקטין פערים כלכליים. המאגר כולל היסטוריית אשראי משלוש השנים האחרונות, הלוואות, מסגרות אשראי והיסטוריית תשלומים.

מהן זכויות הלקוחות

לקוח שרוצה לקבל היום הלוואה מאיזה שהוא גוף פיננסי יהיה חייב לאשר לקבל עליו מידע מהמאגר. הגוף הפיננסי יפנה בעצמו ללשכות אשראי המהווה את הגורם המתווך ולשכת האשראי תעבד את הנתונים ותגיש אותן לאותו גוף ותצרף לאותו דוח את דירוג הלקוח שיסייע לקבוע האם מדובר על מועמד טוב לקבלת הלוואה.

הלקוח מצדו יכול אחת לשנה לקבל את הדוח בעצמו, ניתן להזמינו באמצעות אתר האינטרנט של לשכת האשראי או באמצעות נציג טלפוני. אחת לשנה הדוח ניתן לאנשים בחינם והוא יכול להיות מופק לכמה שנים קדימה.

לקוח יכול להחליט אילו גופים יקבלו עליו מידע ואילו לא, הוא יכול להפסיק את איסוף נתוני האשראי עליו והוא יכול להחליט שהמידע עליו ימחק מהמאגר לתמיד. אדם יכול להחליט גם להיגרע מהמערכת לחלוטין, אך הוא לא יוכל לעשות זאת במידה והוא נמצא בהגבלה בחשבון. כדאי לדעת – אם לקוח מחליט להיגרע מהמערכת, אם יום אחד ישנה את דעתו, המידע החדש שייאסף עליו יהיה רק מנקודת הזמן בה בחר לחזור למאגר. הדבר יכול להוביל לקושי לקבל דירוג בטווח קצר ובינוני.