מקומונט חיפה והקריות

הסדר מותנה – כל מה שחשוב לדעת

בעקבות סדרות טלוויזיה וסרטים על פרקליטים ומקרים שונים נפוץ בפי העם המונח הסדר טיעון, שחוסך משפטים ומביא לכך שנאשמים יקבלו פחות עונש בתמורה לכך שיחסכו גם הליכי משפט. ההסדר הזה מוכר בפי אנשי מקצוע בשמו הנכון – הסדר מותנה. מדובר בהסדר שלפיו במקרים מסוימים המדינה יכולה להורות על סגירת התיק, ויתור על הגשת כתב אישום והעמדה למשפט אם הנאשם יודה בעובדות ויסכים לענישה ולתנאים מסוימים בהסדר. ההסדר יכול להיעשות רק בעבירות מסוימות ובתנאים מסוימים וכדי להגיע אליו צריך ייצוג של עורך דין פלילי שמתמחה בכך ויכול להוציא את ההסדר הטוב ביותר למענכם.

מה חשוב לדעת על הסדר מותנה?

הצעת הסדר מותנה נתונה לשיקול דעתה של התביעה והיא כוללת סגירת התיק בהסדר שכולל את פרטי העבירה והודאת הנאשם בכל העובדות המפורטות בו, ואת התנאים שמוטלים עליו שלהם הוא מתחייב בחתימתו. אם יסרב לחתום על ההסדר והתנאים או יפר אותם לפי הפירוט, יתבטל ההסדר והוא יעמוד למשפט לפי כתב האישום המקורי. כשמפרסמים את ההסדר לא כוללים את שם הנאשם ונפגעי העבירה כדי להגן עליהם וזה יכול להתקיים רק בסוגים מסוימים של עבירות.

מי יכול לקבל הסדר מותנה?

לא כל אחד יכול לקבל הסדר מותנה. ההסדר מוצע למי שעבר עבירה שעונשה המקסימלי הוא פחות משלוש שנות מאסר, התביעה עצמה חושבת שלא מגיע לנאשם עונש מאסר בפועל כחלק מהענישה ובנסיבות המקרה, אין לנאשם רישום פלילי לפחות חמש שנים לפני ביצוע העבירה שבה נחשד ואין נגדו הליכים פליליים מקבילים בתיק אחר. כמו כן, חשוב לדעת שהעניין לציבור ועמדת הנפגעים מהעבירה נלקחים בחשבון בשיקולים להציע הסדר מותנה, כשזה עונה לתנאים. אי אפשר לחתום על הסדר שאינו כולל הודאה מפורטת ומפורשת בכל פרטי האישום ולכן אי אפשר להתחמק מאחריות במקרים כאלה. כמו כן, ההגבלות שמוטלות על הנאשם בעקבות זאת ולמשך תקופה מוגדרת, שמחייבות אותו ולפעמים במשך שנים לאחר מכן, כמו הימנעות מעיסוק מסוים או הפרות צווים שונים. הנאשם חייב לדעת ולחתום על כך שהוא מודע שכל הפרה של התנאים תביא להגשת כתב אישום נגדו וגם כאן אין מקום להיתממות או לניסיון היחלצות מכתב אישום בתואנות שונות לאחר מכן. בהסדר עצמו כתוב במפורש שהתיק נסגר בהסדר ולא בגלל חוסר אשמה וזה חיוני מאוד להבנת ההשלכות.

זכויות הנאשם

בגלל ההשלכות של ההסדר שאמנם מונע ממנו הרשעה חובה לבדוק ולוודא שהנאשם מבין את כל המקרה וההסדר, ולכן עליו לבדוק שחומר הראיות נגדו הוא אכן זהה למה שכתוב בהסדר המותנה. משום כך רצוי לקבל ייצוג של עורך דין פלילי שמבין ומתמצא בסוגים כאלה של הסדרים כדי לייצג את הנאשם בצורה הטובה ביותר ולקבל את ההסדר הנכון והמדויק ביותר למקרה שלו. אם עורך הדין מצליח להשיג לכם תשלום קנס או פיצויים והתחייבות מביצוע העבירה שוב כחלק מההסדר, זה עדיף יותר מאשר לשבת במאסר ולקבל הרשעה שמכתימה את הגיליון האישי שלכם. יש צעדים נוספים שיכולים להיות כלולים בהסדר ולעמוד לזכותכם, כמו הליכי שיקום ותיקון הנזקים שנגרמו לנפגעי העבירה ואפילו התנצלות והבעת חרטה. זה עוזר מאוד לסגור את התיק נגדכם בעילה זו של סגירת תיק בהסדר מותנה.