מקומונט חיפה והקריות

ויוה לה פראנס! מגוון קינוחים צרפתיים במקום אחד

קרם ברולה. צילום: unsplash

לכל מדינה בעולם יש את המאכלים המפורסמים שלה, אך אין ספק שצרפת הביאה במהלך ההיסטוריה אין־ספור מטעמים משובחים שכבשו את לב האנושות. גם בתחום הקינוחים הצרפתים מפגינים הצטיינות יתרה, עם מתכונים מרשימים המשלבים אלגנטיות, מיומנות ואיחוד מדויק של טעמים. אספנו עבורכם רשימת מתכונים אייקונים של קינוחים צרפתיים, שכל חובבי הבישול חייבים להכיר ולהכין.

קרם ברולה

פירוש השם קרם ברולה הוא “סוכר שרוף”, זאת בשל הסוכר המוזהב המעטר את הקינוח המשגע הזה. לכאורה מדובר במתכון פשוט ביותר המכיל חמישה מרכיבים בלבד: שמנת מתוקה, מקל וניל, סוכר, חלמוני ביצים וסוכר. אך האתגר טמון באופן ההכנה, שכן פשטות המנה מחייבת מרקם מדויק ושריפה קפדנית של הסוכר. כך תכינו את הקינוח הצרפתי המעודן הזה:

מחממים מראש את התנור לחום נמוך מאוד. בסיר קטן מחממים שמנת מתוקה ואת תוכנו של מקל וניל שלם עד לרתיחה. בזמן שהתערובת בסיר מתחממת טורפים בקערה סוכר וחלמונים, עד לקבלת תערובת בהירה. כעת יש לעשות השוואת טמפרטורות בין שתי התערובות. מוזגים מעט מהשמנת הרתוחה לקערת החלמונים תוך כדי טריפה. לאחר שהתערובת הראשונית הופכת לאחידה ניתן להוסיף את שארית השמנת מהסיר לקערת החלמונים, תוך כדי ערבוב.

את התערובת האחידה יוצקים לכלים אישיים חסיני חום. מניחים את הכלים בתבנית עמוקה ומוזגים לתוכה מים רותחים, עד למחצית מגובה הכלים חסיני החום. מכניסים לאפייה בתנור עד שהקרם נקרש בשוליים ומרכזו רוטט. בסיום האפייה מוציאים את התבנית עם הכלים מהתנור ומניחים לצינון בטמפרטורת החדר.

כעת מעבירים את הכלים האישיים למקרר למשך שעתיים לפחות, עד שהקרם נעשה קר מאוד. לפני ההגשה מפזרים שכבת סוכר אחידה בכל אחד מכלי ההגשה. משחימים את הסוכר באמצעות ברנר או בתנור שחומם למצב גריל.

קרפ צרפתי

הינה עוד קינוח צרפתי המתאפיין בפשטות הכנה לצד טעם כובש לבבות. הקרפ הצרפתי הפך לאהוב ביותר גם בישראל וילדים אוהבים אותו במיוחד בשל טעמו המתוק וגם בגלל שניתן לעטר אותו באופן אישי, לפי הטעם. אולי תופתעו לגלות שבאזורים שונים במדינה האירופאית, הקרפ זוכה לגרסה שונה ולפעמים אף מכינים ממנו עוגה של ממש. אנו בחרנו להביא לכם את המתכון הקלסי ביותר, אשר לו תוכלו להוסיף שלל תוספות מהנות. כך תכינו את קינוח המקסים הזה:

מערבבים יחד את כל מרכיבי הבלילה: קמח, חלב, שמן, סוכר וניל, תמצית וניל וביצה. בסיום הערבוב התערובת צריכה להיות סמיכה במקצת וללא גושים. להכנת הקרפים מניחים גוש חמאה קטן במחבת, על להבה בינונית. יוצקים חצי מצקת מבלילת הקרפ על פני המחבת ומיד מסובבים אותה כך שהבלילה תתפזר בשכבה אחידה ודקיקה. מטגנים במשך כחצי דקה עד ששולי הקרפ מתייבשים, ולאחר מכן הופכים אותו לצדו השני וממשיכים לטגן עד שהקרפ מוכן.

בסיום טיגון כל הבלילה ניתן להוסיף לקרפים שוקולד, מייפל, קצפת, גלידה, אגוזים ועוד.

עוגת פטיסרי

הפטיסרי הצרפתי כולל בתוכו אין־ספור עוגות מפורסמות, כמו המילפיי (קרם שניט), טארט מרנג וקרוקומבוש. היום בחרנו להביא מתכון לעוגה מפורסמת ביותר הנקראת טארט טאטן. זהו למעשה טארט הפוך בעל שכבת פרי עליונה היושבת על בצק חמאה. הנה מתכון קלסי לטארט טאטן תפוחים ואגסים:

ביום שלפני הכנת העוגה יש להכין את התפוחים. מסירים את ליבת התפוחים, חותכים לרבעים ומניחים במקרר ללא כיסוי. כך למעשה התפוחים מתייבשים והנוזלים שבהם לא ירטיבו את הטארט לאחר האפייה.

ביום ההכנה מניחים במחבת כבדה וחסינת חום סוכר ומים. מבשלים יחד עד שהסוכר נמס ומתקבל סירופ זהוב וסמיך. קולפים את האגסים, מוציאם את הליבה וחוצים אותם. כעת, מסירים את המחבת מהכיריים, מוסיפים חמאה ומעט מלח ומערבבים. מסדרים במחבת שכבה אחידה של תפוחים ואגסים, כך שצידם הקמור פונה כלפי מטה. מחזירים את המחבת לאש ומבשלים במשך כחמש דקות. בסיום מניחים את המחבת בצד לצינון.

מחממים תנור לחום בינוני־גבוה. חורצים עיגול גדול מקוטר המחבת מבצק פריך מוכן. מכסים את התפוחים והאגסים בבצק ואת שוליו דוחפים מסביב. מכניסים את המחבת לתנור ואופים במשך כחצי שעה עד שהבצק מזהיב. בסיום מניחים לטארט להתקרר במשך כחמש דקות. לאחר מכן הופכים את הטארט בזהירות על גבי צלחת ההגשה. מומלץ להגיש בליווי גלידת וניל, שמנת חמוצה או קצפת.