מקומונט חיפה והקריות

חברי ליכוד לגילה גמליאל: אל תצטרפי לאנרכיסטים הדורשים את סגירת בז”ן

במכתב שפרסמו היום חברי מרכז ופעילים בליכוד לשרה להגנת הסביבה גילה גמליאל (הליכוד), הם דורשים ממנה שלא לשתף פעולה עם “אנרכיסטים” לדבריהם ולהביא לסגירת מפעלי המפרץ המספקים פרנסה לעשרות אלפי משפחות באיזור חיפה והקריות.

“אנו, פעילי הליכוד, קוראים לשרה גילה גמליאל שלא להצטרף לארגוני השמאל הקיצוני והאנרכיסטים שמטיפים לסגירת בתי הזיקוק לנפט (בז”ן) בחיפה וכ– 200 מפעלים נוספים במפרץ חיפה.

מפעלים אלה נותנים פרנסה לעשרות אלפי משפחות באזור, והם עמוד השדרה של הכלכלה בקריות. סגירתם תפגע בכל תושבי הקריות, חיפה והגליל.

להצהרות על סגירת בז”ן ב 2030 (ויש כאלה שאומרים 2025) אין שום סיכוי להתממש. אין אפילו התחלת תכנון כלשהו להעברת בתי הזיקוק והמפעלים מסביבו, ופרויקט כזה יקח 15-20 שנה לכל הפחות, אם בכלל זה ניתן להתבצע. כנראה שלא.

לסגור את המפעלים מבלי להעביר? המדינה תצטרך לשלם 20-25 מיליארד ₪ רק לבז”ן על ההפקעה ועוד עשרות מיליארדים נוספים למפעלים האחרים. האם משרד האוצר יאשר כאלה סכומים? אפילו לא בימות המשיח… אם יסגרו את בתי זיקוק ושאר המפעלים, מי יספק את הדלק והכימיקלים לתעשייה בישראל?

מפרץ חיפה. צילום: Chenspec

שמענו שהתוכנית של האנרכיסטים והשמאל הקיצוני היא להפוך את נמל חיפה לנמל דלקים וכימיקלים במקום לייצר אותם. מיכלית אחת שתיבקע והלך לנו כל מפרץ חיפה המקסים.

עוד גרוע יותר: ההצהרות ללא כיסוי על סגירת בז”ן והמפעלים הכימיים הן לא רק אסון כלכלי וחברתי לאזור, אלא גם פוגעות באיכות הסביבה: ההצהרות הללו ימנעו מהמפעלים להשקיע בהפחתת הזיהום הנובע מהם כיום. מי ישקיע באיכות הסביבה כאשר השרה “מבטיחה” (על הקרח) שהולכים לסגור אותם? כך יסבלו תושבי הקריות וחיפה מזיהום אויר, מים וקרקע חמור יותר עוד שנים רבות, מעבר להפסקת הפיתוח, ההשקעות ומשבר כלכלי.

יתרה מכך: כידוע, כ -80% מזיהום האויר נובע מתחבורה. אם יחליפו את המפעלים ב – 40 אלף דירות, כפי שהוצהר, אז זיהום האויר יהיה עוד גרוע בהרבה מהיום.

הקריאות לסגור את בז”ן יוצאות מארגוני שמאל קיצוני דוגמת “גרינפיס” וכד’, ואומצו על ידי על ידי עינת קליש, ראש העיר בחיפה שהעדיפה קואליציה עם בל”ד על הליכוד.

הפיתרון לבז”ן ולשאר המפעלים מסביבו לא יהיה סגירה או העברה. אין לכך כל היתכנות או סיכוי. עדיף שהמשרד לאיכות הסביבה יפקח עליהם היטב ויגרום להם להפחית את הזיהום למינימום, במקום להצהיר הצהרות חסרות כל סיכוי להתממש שיגרמו לנזקים חמורים לתושבי הקריות וחיפה, כלכליים ואקולוגיים.

גילה היקרה, אנחנו קוראים לחזור בך מההצהרות המזיקות וחסרות סיכוי לסגירת בז”ן. אל תצטרפי לארגוני שמאל ולאנרכיסטים בענין הזה. את שרה לאיכות הסביבה, לא פעילת גרינפיס. גלי אחריות. עזרי להפוך את האויר, הקרקע והמים לנקיים יותר מבלי להרוס את הכלכלה והפרנסה של תושבי חיפה והקריות.”

על המכתב חתומים בין היתר: אביעד ויסולי, גבי קדוש, יאיר גבאי, דוד שפירא, איציק בלס, אורנה פרץ, משה שטנגר, ילנה כץ, ניסים פדידה, שלמה וסרטייל, דבורה וד”ר גדי אשל.