מקומונט חיפה והקריות

מהו התקף חרדה?

התקף חרדה. אילוסטרציה. צילום: unsplash

התקפי חרדה, הם התקפים אשר מופיעים ללא סיבה ברורה. במסגרת ההתקפים הללו האדם יכול לחוש חרדה או פחד גדול ובד בבד תחושות גופניות כגון: דופק לב מהיר, עלפון, תחושה של חום וסחרחורות ועוד. התקף חרדה יכול לתקוף את האדם כאדר הוא הולך ברחוב או מצוי בביתו, זה יכול לקרות בעירות או בשינה, באמצע טיול או עבודה. התחושה במהלך התקף חרדה עלולה להיות מאוד מפחידה והאדם לא פעם ירגיש כי הוא חושש למות, להשתגע, להתעלף או להיחנק במסגרת ההצקף המדובר.

מהם התסמינים להתקף חרדה?

התקף חרדה ממוצע מתחילתו ועד לשיא העוצמה שלו ימשך לרוב בין שתיים לחמש דקות. בפרק הזמן המדובר ההתקף יגיע לשיא ואחריו האדם יחוש תחושה לא נוחה, ללא התסמינים של דפיקות לב מואצות אן קוצר בנשימה. התסמינים להתקף חרדה הם: רעידות, דופק מהיר, לחץ בחזה, יובש בפה ותחושה של גוש שתקוע בגרון, הזעה ביום או בשנת הלילה, קוצר נשימה וקושי לנשום עמוק, פעילות עיכול מהירה, חולשה בשרירי הגוף, לסת נעולה ובמקרים קיצוניים גם התעלפות. התסמינים של התקף חרדה מאוד קשים להתמודדות ועל אף שהתקפי חרדה לרוב לא גורמים לנזק רפואי הם מאוד מבהילים.

מהם דרכי הטיפול להתקף חרדה?

טיפול בהתקף חרדה כולל כמה גישות טיפול. ניתן לטפל בה במסלול הפסיכולוגי או במסלול התרופות. כמובן שניתן לשלב בין שני המסלולים הללו. הגישה הפסיכולוגית מתחלקת לכמה שיטות: בהתאם לשיטה הדינמית החרדה נובעת מגורמים רגשיים שיש לעבדם בטיפול. כלומר, התקפי החרדה מאותתים על בעיה פסיכולוגית עמוקה יותר ויש להבין מהי הבעיה השורשית ולטפל בה. שיטה נוספת היא השיטה הקוגניטיבית התנהגותית שטוענת כי ניתן להתגבר על התקפי החרדה בטיפול ממוקד וקצר מועד ולשפר כך את איכות החיים, בלי להתייחס לגורמים שאחראים להתקף. במסגרת שיטה זאת מלמדים את הגוף והנפש שיטות הרגעה ושליטה עצמית במהלך התקפי חרדה. הגישה התרופתית כוללת שימוש בתרופות יעילות במצבים של חרדה. כדאי כאמור לשלב בין הטיפול התרופתי לפסיכולוגי ולא לבחור בטיפול תרופתי בלבד.

4 גורמים שעלולים לעורר התקף חרדה

הנה כמה גורמים שעלולים לעורר התקף חרדה:

ראשית כל דאגות בריאותיות- לא מעט אנשים שחוששים לבריאות שלהם מתמקדים יותר בתחושות של הגוף שלהם ומעניקים פרשנויות קיצוניות לתגובות נורמליות וטבעיות של הגוף. עצם ההתמקדות בתסמינים גופניים שגרתיים והענקת פרשנות קטסטרופלית, עלולים לגרום להתקף חרדה. דאגות בריאותיות יכולות להתעורר בשל מגוון רחב של טריגרים כגון: בתגובה למוות של אדם קרוב או כאשר נחשפים לטעויות של רופאים באבחנה או בטיפול.

גורם נוסף הוא בעיות בריאותיות. לא פעם התקף חרדה יכול להתרחש בתגובה לחוויה קשה או לא מוכרת שהגוף עובר. גם צריכה עודפת של קפאין או צניחת סוכר עלולים לגרום להתקף חרדה. התחושות הגופניות כתוצאה ממצב בריאותי יחד עם חוסר וודאות יכולות להוביל להתפרצות של התקף חרדה.

 עוד גורם הוא סטרס. אירוע דחק כגון: מלחמה וגם כאלה שלא קיים בהם איום מידי על החיים כגון: ראיון עבודה, מבחן, הרצאה, עמידה בפקק ועוד, יכולים להוות טריגר להתקף חרדה.

גורם נוסף שיכול לגרום להתקפי חרדה הוא קשיים רגשיים. ההתקף יכול להתפרץ בשל תגובות רגשיות עוצמתיות שמנסים להסתיר או להניח בצד. כאשר ישנו מאמץ מודע או לא מודע להתעלם מרגשות קיימים חזקים, הדבר יכול לגרום בסופו של דבר להתקף חרדה.