מקומונט חיפה והקריות

מה הוא סופח לחות ולמה הוא הדבר הכי חם לקיץ הקרוב

תמונה יחצ

ידוע כי לחות גבוהה עלולה לגרום לנזקים רבים כמו קורוזיה וכן טחב ועובש. הקורוזיה גורם לנזק רב ובלתי הפיך למערכות החשמל ולמתכות. כמו כן, טחב ועובש גורמים לנזקים רבים למבנה, לבגדים, ניירת ולחומרים נוספים וכן יוצרים ריחות מעופשים ולא נעימים בחלל ועלולים לפגוע גם במערכת הנשימה של מבוגרים וילדים.

התהליך של ייבוש נזקי המים בחללים מורכב משתי פעולות עיקריות: האחת היא ייבוש נזקי המים באמצעות משאבות ניקוז כאשר בפעולה זו מפנים את המים הגלויים מהחלל. והפעולה השנייה היא ייבוש נזקי המים באמצעות מגוון סוגים ודגמים של יבשנים סופחי לחות השלב הזה הוא חשוב ביותר מכיוון שמפנים את המים הסמויים לעין בחלל, בריהוט ובחפצים השונים הנמצאים. ידוע כי המים הנמצאים באוויר יוצרים שיעורי לחות גבוהים והם עלולים לעשות נזקים בלתי הפיכים מתמשכים. ולכן יש חשיבות בטיפול יסודי בסילוק המים וצמצום נזקי הלחות.

בנוסף, הוכח כי לסופח הלחות יש קשר ישיר להצלחת גידול חקלאיים שונים שנפרט בהמשך. אך בכדי להבין כיצד סופח לחות משפר את תפוקת היבול בגידולים הידרופוניים, חשוב לדעת כי קיים קשר הדוק בין תאורה מותאמת (כאן יש מגוון רב של נורות לד קוונטיות), טמפרטורה, לחות ותפקודי הצמח במהלך התפתחותו.

כאמור, רובם של מגדלי צמחים נותנים את מלוא תשומת הלב לרמת הטמפרטורה והלחות היחסית כדי למקסם את יבול הצמחים. אך לא כולם מבינים כי השילוב בין הטמפרטורה והלחות היחסית הוא הגורם המרכזי בכמות אדי המים שהצמח יפלוט מהעלים אל האוויר, וזאת כדי לווסת את הטמפרטורה של עצמו. נסביר כי טמפרטורה היא מדד לחום או לקור, בעוד שלחות יחסית היא כמות חלקיקי המים שבאוויר באחוזים. כמות המים שהאוויר יכול להכיל תלויה באופן ישיר בטמפרטורה, בעוד שאוויר חם יכול באופן טבעי להכיל יותר לחות מאשר אוויר קר. אך חשוב לזכור כי, טמפרטורה ולחות יחסית הם שני המשתנים העיקריים המשפיעים על תנועת המים בתוך הצמח. כמו כן, המעבר של המים מהעלה אל האוויר הוא תהליך המשמש צמחים לוויסות הטמפרטורה שלהם  – פליטת אדי מים אל האוויר. כאשר הטמפרטורה של העלה עולה, הצמחים מושכים יותר מים ממצע הגידול (כלומר מהשורשים) בכדי לקרר את משטחי העלים שלהם על ידי פליטת אדי מים לאוויר, ועל ידי כך מורידים את הטמפרטורה שלהם.