מקומונט חיפה והקריות

מטבח חיצוני: כשהמטבח עובר דירה

יותר ויותר בעלי בתים פרטיים מעדיפים שהמטבח יצא לחצר. מה המשמעויות של מטבח חיצוני ואיך זה משפיע על אורח החיים בבית? הנה כמה תשובות אפשריות.

מספרים שראשת הממשלה גולדה מאיר נהגה להזמין את בכירי הממשל דאז אל ביתה ולארח אותם במטבחון הקטן. באותו מטבחון התקבלו כמה החלטות הרות גורל, חלקן משפיעות על חיינו עד עצם הימים האלו. גולדה היא לא היחידה. במשפחות רבות המטבח הוא המקום שבו מתגלים הסודות. בין הסירים או בין ערימות הכלים, על כוס קפה או ממש במקרה – איכשהו במטבח קל יותר לפתוח את הלב, לשתף בכאבים, לשאול שאלות ואפילו לספר מגוון רכילויות.

לצד אלו, המטבח הוא גם ברוב המקרים אחד האיזורים הכי הומים בבית, בוודאי בבית שיש בו ילדים מתבגרים. דלתות המקרר שנפתחות ונסגרות, הממתקים בארונות, ריחות הבישולים לקראת שבת, ארוחות הערב המשותפות, החגים המסורתיים – בקיצור, בישראל לא רק הצבא צועד על קיבתו, גם משפחות רבות מספור צועדות באותה הדרך.

מטבח חיצוני הוא אחד הטרנדים העיצוביים העכשווים שמנסה לקרוא תיגר על אותה תפיסת עולם, שבה המטבח הוא מרכז הבית. על פי הטרנד החדש, שרלוונטי למי שגרים בבתים פרטיים או בדירות עם מרפסות רחבות ידיים, המטבח יוצא החוצה. חשבו על זה – לא עוד ריחות של בישולים שלפעמים “חונקים את הבית”; לא עוד שיחות ליד הכיור שאיש לא יכול להאזין; לא עוד רוטב שמשפריץ על הארונות ומחייב עבודות ניקיון ארוכות – כל אלו יכולים להפוך לנחלת העבר עבור רבים מאיתנו.

מטבח חיצוני הוא בעל איכויות אדירות אחרות. כך למשל, בישול בגינה  או במרפסת יכול למלא את המבשלים בהשראה וליצור אווירה שונה לגמרי מזו המוכרת. זאת ועוד, מטבח חיצוני יכול לגרום לכם לאהוב לארח הרבה יותר, כיוון שכל ההתנהלות סביב האירוח הופכת לפשוטה וזמינה הרבה יותר. מן העבר השני, כאשר השכנים יריחו את ריחות המטעמים, אולי הם יבקשו להזמין את עצמם לביקורים תכופים מידי אצלכם, אבל לזה עוד חזון למועד…

צילום: freepik

אם כן, מטבח חיצוני משנה את כל חוויית האוכל הבייתי, אבל יותר מכך – הוא גם משנה לגמרי את עיצוב הבית. אחרי הכל, אם המטבח יוצא החוצה, יש חלל שלם בבית שמתפנה ואפשר לעשות איתו פלאים. יש כאלו שיבחרו לסגור חדר נוסף במקום המטבח, אחרי יבחרו להוסיף שירותים ומקלחת ויש מי שיבחרו פשוט להשאיר את החלל ריק, כדי לרווח את התחושה בבית ולהכניס אור ואווירה חדשה למבנה המוכר.

כך או אחרת, מטבח חיצוני משנה לגמרי את כל מה שהיה מוכר וידוע. יש מי שיאהבו את השינוי הזה ולעומת זאת יש מי שיראו בעניין שינוי רדיקלי מידי וחסר טעם. חילוקי הדעות רק מלמדים עד כמה הטרנד הזה נוגע בבטן של כולנו…