מקומונט חיפה והקריות

פתרונות נגישות לנכים ליצירת מרחבים נגישים

צילום: freepik

מבנים מותאמים לנכים ויצירת מרחבים נגישים מסייעים למשיכת קהל מגוון יותר לבית העסק או למבנה מסחרי.

רוב האנשים אינם צריכים לחשוב פעמיים לפני שהם נכנסים למעלית או הולכים במסדרון צר, אבל עבור אנשים עם מוגבלויות, משימות יומיומיות אלו עלולות להיות מסובכות ומתוסכלות בגלל חללים שתוכננו בצורה שאינה נגישה.

פתרונות נגישות לנכים מסייעים בביטול אתגרים אלה תוך משיכת קבוצת אנשים מגוונת לבית העסק או למרחבים עסקיים. מאמר זה מציג את האופן בו ניתן להסביר פנים לאנשים עם כל סוגי היכולות.

הבנת צרכי נגישות

כל אדם אמור להיות מסוגל לקבל גישה לבניינים ולהשתמש במתקנים שבו, ללא קשר לרמת הנכות שלו. יחד עם זאת, חשוב לכלול אמצעים נגישים של פתרונות נגישות לנכים כגון שירותים נגישים, מעקות בשפע ותחנות עבודה מתכווננות. חללים נגישים חייבים גם לקחת בחשבון את האופן בו תאורה יכולה להשפיע על חוויית הניידות בבניינים.

אלה הם היבטי ניווט שמהווים את הבסיס לעיצוב נגיש, ומעצבי מבנים צריכים ליצור חללים שמקלים על ההתמצאות, כך שאדם בכיסא גלגלים יוכל להתנייד בקומות השונות של הבניין בכוחות עצמו, וככל שיימצאו יותר פתרונות נגישות לנשים, כך ניתן יהיה לקדם טוב יותר את עצמאותם של אנשים עם מוגבלויות במבנים.

פתרונות נגישות במבנים קיימים

במיוחד במקומות ובתי עסק ישנים, עדכוני נגישות הם המפתח. בעלי בניינים רבים מזניחים שיפוץ מבנים ישנים על מנת שיהיו נגישים לנכים. פתרונות נגישות לנכים במבנים קיימים כוללים:

אלו הן דוגמאות לאופן בו ניתן להסיר מחסונים במבנים ישנים ובשטחים החיצוניים שמובילים למבנים.

חדרי שירותים נגישים

עיצוב השירותים בסיסי לנגישות מקומות ציבוריים, אבל במקרים רבים בעלי מבנים מתעלמים מצורך זה. שירותים עם שילוט נגיש לכיסאות גלגלים לרוב אינם נגישים יותר משירותים רגילים.

באופן ספציפי, הפיכת חדר שירותים לגדול רק מעט אינו מהווה פתרון לנגישות, מכיוון שכיסא גלגלים צריך להסתובב מספיק על מנת שניתן יהיה להתנייד בנוחות, יחד עם מספר שיקולי חומרה אחרים.

חשוב לזכור שיש אנשים שאינם יכולים להשתמש בשירותים רגילים, במיוחד לא בשירותים בגודל סטנדרטי, והם צריכים לאכלס, בין היתר, גם אנשים עם טרשת נפוצה, מחלת קרוהן, שיתוק מוחין ומחלות נוירולוגיות מוטוריות אחרות, כמו גם אנשים עם ליקויים בלתי נראים או מצבים שמקשים על ההליכה, ומבוגרים עם מוגבלות בתנועה.

התקנת אביזרים בחדרי שירותים נגישים

חדרי שירותים נגישים צריכים לכלול גם מוטות אחיזה וכיורים שמאפשרים גישה לכיסאות גלגלים, ויש לקחת בחשבון גם את מיקום חדרי השירותים ולוודא שקל למצוא אותם ושאנשים עם אתגרי ניידות יכולים להיכנס אליהם בקלות.