מקומונט חיפה והקריות

תוספות בנייה – כל מה שרציתם לדעת

צילום: pexels

שוק הנדל”ן בישראל נחשב לנפיץ ומחירי הדירות והבתים ממשיכים רק לעלות. לכן, כאשר הבית הפרטי או הדירה בבניין מגורים משותף לא גדולים מספיק לצורכי המשפחה כדאי לשקול תוספת בנייה לנכס הקיים. באופן כללי, תוספת בנייה היא כל תוספת שמגדילה את הנכס הקיים, לדוגמה הוספה של ממ”ד, בניית מרפסת חדשה, בניית מחסן, בניית קומה נוספת וכיוצא בזה.

בעיקרון, תוספות בנייה נועדו להגדיל את שטח הדירה או הבית, ועל פי החוק ותקנות התכנון והבנייה יש לקבל היתר בנייה מהרשות המקומית לפני תחילת העבודה. אם אתם מתכננים להגדיל את הנכס או כאשר אתם מעוניינים בתוספות בנייה כמו מרפסת או מחסן, עליכם לפנות לאדריכל,  קונסטרוקטור (מהנדס בנייה) או מפקח בנייה לצורך תכנון הפרויקט, ולהכנת המסמכים והשרטוטים הנדרשים לקבלת ההיתר מוועדת התכנון והבנייה ברשות המקומית.

חובת קבלת היתר בנייה

על פי חוק התכנון והבנייה עליכם לקבל היתר בנייה אם מבצעים פעולה בנכס כמו תוספת לבניין קיים, שינוי חיצוני לבניין, תוספת בנייה, שינוי פנימי הפוגע בקונסטרוקציה של הבניין, שינוי בשימוש ביחס להיתר הקיים ועוד.

חשוב להדגיש כי יש תוספות בנייה המחייבות קבלת היתר מהרשות המקומית ויש תוספות בנייה שאינן מחייבות אישור. אם מעוניינים להגדיל את שטח הבית או הדירה יש להגיש תוכנית מפורטת לוועדה לתכנון ובנייה. התוכנית עוברת בדיקה קפדנית, ההליך עשוי להימשך בין חודש לכמה חודשים, ואם התוכנית תקינה ועומדת בכל התקנות של הוועדה לתכנון ובנייה ברשות המקומית, הבקשה מועברת לדיון ולהחלטה. יש להמציא מגוון אישורים כדי להתחיל את הפרויקט ולשלם אגרה, ורק לאחר קבלת ההיתר ניתן להתחיל בעבודות עצמן.

ישנם מספר שלבים כדי לקבל היתר בנייה המאפשר לכם להגדיל את שטח הבית או דירת המגורים:

היתר בנייה לממ”ד

בניית ממ”ד (מרחב מוגן דירתי) היא אחת מתוספות הבנייה הנפוצות ביותר, ברוב היישובים בארץ. יש לציין כי בקשה לתוספת בניית ממ”ד מחייבת אישור בהתאם לתקנות הג”א, והמינימום בתקנות הוא 5 מ”ר, אך הסטנדרט הוא 9 מ”ר הכולל חלון. יש לקבל הסכמה מהשכנים לתוספת ממ”ד והוועדה מתייחסת גם לאחוזי הבנייה הלא מנוצלים כדי לקבל החלטה בנושא.

בנייה איכותית ופיקוח על קבלני השיפוצים

לאחר קבלת היתר בנייה מהוועדה לתכנון ובנייה חשוב להקפיד על ביצוע מקצועי ובהתאם לסטנדרטים המחייבים, לכן כדאי להעסיק מפקח בנייה מנוסה. תפקידו של המפקח הוא לוודא כי הפרויקט מבוצע על פי התוכנית, עם חומרי גלם איכותיים, ובהתאמה להיתר שניתן.

המפקח אחראי על קבלני הביצוע באתר הבנייה, הוא בודק את עבודתם, מייצג אתכם מול הקבלנים, והוא שומר על האינטרסים שלכם.