מקומונט חיפה והקריות

60 שנים של תרומות דם

צילום: דוברות מד"א

כשד”ר דוד כהן שימש רופא תורן בחדר המיון של ביה”ח קפלן, לפני למעלה מ-60 שנה, חייו השתנו בגלל ילד אחד. אל המחלקה הובהל ילד חולה שנפצע, וזקוק היה לתרומת דם באופן דחוף – פעולה שלא הייתה נהוגה ומקובלת באותה התקופה. כשמשפחתו של הילד סירבה לתרום ולא היו מנות במלאי, לא חשב ד”ר כהן פעמיים, רץ לבנק הדם ותרם מדמו.

בזכות אותה מנת דם – הילד ניצל. מאותה העת החליט דוד להקדיש את חייו להעלאת המודעות לנושא ומאז ועד היום, למרות שחגג השנה 88, הוא תרם לשירותי הדם של מד”א מעל ל-150 מנות דם.

ד”ר כהן מחיפה, כיום מומחה לרפואה פנימית וגריאטרית, החליט מאותו היום והלאה לנפץ את הסטיגמה ולשמש דוגמא לחבריו ומטופליו, ע”י מתן תרומת דם באופן קבוע. ד”ר כהן תורם דם כבר 55 שנה במגן דוד אדום, ולמרות גילו המתקדם ומשבר הקורונה – הוא איננו מתכוון לעצור.

“לפני 60 שנה, אפילו משפחתו של הילד שהיה זקוק לתרומה סירבה לתרום. זה לא היה נהוג, ואמרו שמי שיתרום יהפוך לאדם חלש. אני תורם כבר 55 שנה ומעולם לא הרגשתי חלש, להפך. למרות גילי, אני ממשיך לסייע ולתרום דם ואמשיך לעשות זאת כל עוד מצבי הרפואי יאפשר לי”.

 

ד”ר דוד כהן. 60 שנה של תרומה. צילום: דובר מד”א

גם כיום, כשהוא מתקרב לגיל 90, הוא מתייצב שלוש פעמים בשנה בבנק הדם של מגן דוד אדום – ותורם דם. וכאילו לא די רק בתרומות הדם- בזכות מעורבותו הקבועה בנושא, תרמה משפחתו של ד”ר כהן ניידת שמשמשת את צוות בנק הדם של מד”א בחיפה לביצוע התרמות דם. בניידות זו מתבצעת התרמה של אלפי מנות דם מדי שנה.

על החשיבות בתרומת דם, הוסיף ד”ר כהן: “אמשיך לתרום כל עוד אני בריא ומתפקד. אני שמח להעלות את המודעות לתרומות הדם, צריך לעודד אנשים נוספים לתרום בכל גיל, כי ישנה דרישה בבתי החולים באופן דחוף. תרמתי כל חיי הבוגרים, גם כשהייתי בשנת שבתון או בחופשה ארוכה בחו”ל, וכך אמשיך”.

פרופ’ אילת שנער, סמנכ”לית שירותי הדם במד”א: “ד”ר כהן נמנה על אותם אנשים מופלאים ששמו להם למטרה לסייע לאנשים ולהציל חיי חולים. הוא עושה זאת גם בעבודתו המקצועית במומחה לגריאטריה, גם כתורם דם חדור מוטיבציה וגם בעזרת הניידת שהוא ומשפחתו תרמו למד”א. מזלנו שיש לנו תורמים נהדרים כמוהו”.